5 tips for en god bedriftsfilm

Du har sikkert sett utallige bedriftsfilmer med blandet opplevelse. Om du ikke blir «hektet» i løpet av de første 10 sekundene klikker du deg sannsynligvis inn på nye sider og tankene dine er forlengst inne i helt nye baner – ivertfall ifølge statistikken. Skal du bruke penger på en bedriftsfilm? Les videre og du kan unngå fellene mange havner i. En god film vil du se flere ganger. En god bedriftsfilm gjør at kunden vil se DEG flere ganger. Og det er vel det du ønsker? Her får du 5 tips som kanskje kan hjelpe deg godt på vei!

Tips 1: God planlegging

Sørg for å velge en leverandør av filmen hvor du kjenner at du oppnår en tett og god dialog. Ta eierskap i din egen film. Ikke forvent at en leverandør tryller frem noe på egenhånd. Husk at det er du som er ekspert på det du driver med, og leverandørens oppgave er å omsette budskapet ditt inn i en unik filmidé. Da må du sørge for at leverandøren får all den informasjonen som er viktig for innholdet i filmen. Beskriv godt hva og hvorfor behovet for en film er der, hvem du vil nå og tenk enkelt! Velg en leverandør som så kan ta med budskapet ut fra møtet og komme tilbake med en god filmidé som du kjenner treffer akkurat det behovet du ser bedriften har. Deretter finjusterer dere scopet sammen før du lar leverandøren starte opp.

Tips 2: En god historie

Tenk på at du skal holde seeren gjennom filmen fra start til slutt. Da er det lurt at filmen har en rød tråd, noe som gjør at du klistrer seeren til akkurat ditt filmvindu. Be leverandøren skape en god historie av dine produkter eller dine tjenesteområder – en historie som er spesiell og som blir husket. Det kan være et helt enkelt poeng eller moment i historien som vil få seeren til å huske akkurat din film, og ikke minst, føre til at kundene tar kontakt med deg.

Tips 3: En overraskelse

Det er viktig at din film skiller seg ut og klarer å bevege følelsene til den som ser på! Det kan være et spesielt godt poengtert fakta, noe spektakulært, sjarmerende eller rett og slett noe morsomt. Filmen din må overraske seeren. Del gjerne filmen inn i tre deler som består av en god intro, en midtdel og en slutt som konkluderer med filmens intro. Vær obs på at introen er de viktigste sekundene du har for å holde på seeren. Hva med å stille et spørsmål i begynnelsen? Det kan få seeren til å bli nysgjerrig og dermed henge med for å vente på et overraskende svar til slutt.

Tips 4: Riktig lengde

Det må defineres hvilket formål filmen skal ha og til hvilke grupper den skal vises. Er den intern eller ekstern? Er det en markedsfilm som skal nå seeren raskt og spille på salg så bør filmen være kort. Da kaller vi det en ”teaser” og lengden er ikke mer enn 10-20 sekund. Er det en faktafilm eller en informasjonsfilm som skal være litt mer beskrivende og som skal gi seeren litt mer innsikt i tema eller område, kan filmen være noe lenger. Kortfilm 40 sekunder til 1 minutt. En enda mer inngående film hvor du har mer på agendaen kan gjerne vare i ca 2-3 minutter.

Nyhetsfilmer med mange innslag, jubileumsfilmer, bedriftshistoriske filmer og kursfilmer er ofte interne filmer og kan ha lenger varighet da disse skal sees av et publikum som har mer tid, eller som skal jobbe aktivt med filmen og innholdet i form av oppgaver. Slike filmer kan ofte vare i 10-15 minutter eller mer.

Tips 5: Gi en invitasjon

Avslutt alltid filmen med å gi seeren mulighet til å nå deg/kontakte dere, og begrunn hvorfor de skal ta kontakt. Vær konkret – lag enkelt språk og vær tydelig på hvem som er avsender. Et godt slagord som konkluderer hva filmen har fortalt kan også være bra. Det første seeren bør kjenne på etter å ha sett filmen er opplevelsen av at de har lyst til å ta imot invitasjonen til å snakke mer med deg.

Ta gjerne kontakt med Studio Vestland om du har behov for en bedriftsfilm så hjelper vi deg videre! post@studiovestland.no

LYKKE TIL!

Neste
Neste

Studio på deling